Facade….

Goedenavond, ik zit de film Il Divo te kijken, drink een rosétje (of twee…) en heb net een heerlijke sigaar op (die ik verkregen heb van vier Vwo4 leerlingen die een hoog punt wilden voor hun verslag). En soms heb ik van die verrijkende openbaringen, althans voor mij zijn ze verrijkend en een openbaring, voor ieder ander misschien dom, naief of gewoonweg niet aansprekend.

Ik zat net eens na te denken over wat ik vandaag heb gedaan, namenlijk het nakijken van verslagen die betrekking hebben op het vak dat ik geef (maatschappijleer) en waarvoor de leerlingen een fictief gezin moeten creeëren waarvan zij het maand- en jaarbudget op papier zetten en dat daarna verwerken in een verslag met bijbehorende poster.

Ik bedacht me wat het doel van deze opdracht is en wat zij hier nu wijzer van zijn geworden. Op momenten dat ik hier dieper over nadenk dan kom ik meestal tot de conclusie dat het leven dat wij gecreëerd hebben eigenlijk volslagen zinloos is en louter bestaat uit zinloze dingen.

Voorbeeld; we moeten ons halve leven naar school en leren daar allerlei dingen die ‘nuttig’ zijn voor ons ‘toekomstige’ leven in de maatschappij. Veel van de dingen die we leren gebruiken we niet of worden achterhaald c.q. ingehaald door de tijd. WAAROM moeten we ze dan leren? Zoals gezegd geef ik maatschappijleer, ik vind dit een leuk vak en wil mijn leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomst, maar heel veel zaken die ik ze bij moet brengen daarvan weet ik al dat het of nutteloze informatie is of dat het zaken zijn die ze voor mijn toetsen uit het hoofd moeten leren en daarna weer (kunnen) vergeten. WAAROM bied ik ze dan aan? Het antwoord op deze vraag moet ik u schuldig blijven.

Waarschijnlijk leef ook ik alleen maar volgens de regels van een maatschappij die gericht is op het leren volgen van deze regels omdat we anders die maatschappij niet in stand kunnen houden en dat zou ten koste gaan van de massaconsumptie en dus ten koste van alle machthebbers in de wereld. 

Kijk ik naar programma’s die het beeld laten zien van ‘primitieve’ bevolkingsgroepen, dan bekruipt mij vaak het gevoel dat wij juist de primitievelingen zijn, want wij kunnen niet zonder alle vormen van materialisme en consumptie.

Als ik het zo eens op een rijtje zet zijn we eigenlijk alleen maar bezig met doodgaan en zijn we niet intelligent genoeg om dit op een zinvolle manier in te vullen en vallen we terug op deze regels omdat we daar enigszins wat houvast aan hebben en het dan niet allemaal zelf hoeven te verzinnen…….pfffff wat zijn we eigenlijk zinloze dieren….

Martijn.

Geef een reactie

